اخبار شيشه بري اخبار شيشه بري .

اخبار شيشه بري

عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت

عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت

شيشه بري آنلاين

همشهري آنلاين

ازجمله اجزايي كه در هر ساختمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد، شيشه است. شيشه‌ها در دو نوع معمولي و سكوريت تقسيم‌بندي مي‌شوند. هركدام از انواع شيشه‌ها در كاربردهاي تعريف‌شده‌اي مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

 

استفاده از شيشه‌هاي معمولي در ساختمان‌سازي بيشتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد؛ حال‌ آنكه استفاده از شيشه‌هاي سكوريت علاوه بر آنكه در ساختمان‌سازي استفاده زيادي دارند، در بعضي از صنايع ديگر مانند خودروسازي هم مورد استفاده قرار مي‌گيرند. از اين نوع شيشه به ‌منظور ساخت آينه‌ها و شيشه‌هاي خودروها استفاده مي‌شود. به‌ طور كلي مي‌توان گفت كه شيشه سكوريت از پركاربردترين شيشه‌ها است كه در دنياي امروزي استفاده زيادي دارد. دلايل زيادي جزء عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت محسوب مي ‌شوند كه در اين مطلب از سايت تتراگلس به بررسي اين دلايل پرداخته خواهد شد.

شيشه سكوريت و مزيت‌هاي آن

پيش از آنكه به بررسي عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت پرداخته شود، به توضيح كمي دررابطه با شيشه سكوريت و مزاياي آن پرداخته خواهد شد. شيشه‌هاي سكوريت در حقيقت از طريق نوعي فرايند حرارتي بر روي شيشه‌هاي معمولي توليد مي‌شوند. فرايند سكوريت كردن را مي‌توان بر روي شيشه‌هاي مختلفي ازجمله شيشه رنگي، شيشه رفلكتيو و شيشه چاپ‌شده انجام داد. اين نوع از شيشه‌ها در مقايسه با شيشه‌هاي معمولي از مزيت‌هايي برخوردار هستند، به طور مثال مقاومت شيشه‌هاي سكوريت نسبت به شيشه‌هاي معمولي، چهار برابر بيشتر است. مواقعي كه اين شيشه‌ها مي‌شكنند، ذرات شكسته شده آن برش كمتري داشته و خطر كمتري فرد را تهديد مي‌ كند. در جاهايي كه ايمني افراد اهميت زيادي دارد، استفاده از شيشه سكوريت به ‌شدت توصيه مي‌شود. امروزه در نماهاي خارجي بناها و مكان‌هاي عمومي استفاده از شيشه‌هاي سكوريت امري بسيار رايج است. علاوه بر موارد بالا، در ساختمان‌هاي عمومي كه مراجعه‌كننده زيادي دارند، استفاده از اين نوع شيشه‌ها بسيار مورد استفاده است. تنوع رنگي در شيشه‌هاي سكوريت زياد است؛ رنگ‌هايي مانند سفيد و برنزي طرفداران بيشتري دارند، اگرچه طرفداران شيشه رنگي هم كم نيستند و بسياري از افراد علاقه‌مند به استفاده از شيشه سكوريت رنگي هستند.
عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت

شيشه سكوريت و قيمت آن

يكي ديگر از تفاوت‌هاي موجود شيشه‌هاي سكوريت و معمولي، در قيمت آن‌ها است. قيمت شيشه سكوريت به دليل آنكه از مزيت‌هايي در مقايسه با شيشه معمولي برخوردار است، قيمت بالاتري دارد. شايد با خود فكر كنيد كه قيمت بالاي اين شيشه‌ها جزء معايب آن محسوب مي ‌شود، اما با كمي بررسي متوجه خواهيد شد كه اگرچه قيمت شيشه‌هاي سكوريت و حتي شيشه‌هاي رنگي سكوريتي از شيشه‌هاي معمولي بيشتر است اما از كيفيت بالاتري هم برخوردار هستند، بنابراين مي‌توان قيمت اين نوع شيشه‌ها را بهينه دانست. همان‌طور كه گفته شد، عوامل مختلفي جزء عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت محسوب مي‌شوند، به‌طور مثال سايز و ابعاد شيشه ازجمله اين دلايل است. دلايل ديگري نيز وجود دارند كه در بخش بعد به آن پرداخته خواهد شد.

در اين بخش به ۴ دليل مهم در رابطه با عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت پرداخته خواهد شد. هركدام از اين دلايل تأثير مستقيم بر قيمت اين شيشه‌ها دارد؛ بنابراين اگر قصد خريد و استفاده از شيشه‌هاي سكوريت را داريد، بهتر است به اين عوامل تأثيرگذار توجه داشته باشيد.

ابعاد شيشه
ازآنجايي ‌كه شيشه سكوريت را مي‌توان در جاهاي مختلفي استفاده كرد، لذا ابعاد مختلفي هم براي آن مي‌توان در نظر گرفت. قاعدتاً هرچقدر محل مورد نظر از ابعاد بيشتري برخوردار باشد، احتياج به شيشه‌اي با ابعاد بزرگتر است.

شكل شيشه سكوريت
به دليل آنكه شيشه سكوريت قابليت استفاده براي هر مكاني را دارد، لذا اين قابليت را مي‌توان برايش در نظر گرفت كه آن را به شكل‌هاي گوناگون طراحي كرد. شيشه‌هاي سكوريت در طرح‌هاي مختلف از قيمت‌هاي متفاوتي برخوردار هستند؛ لذا شكل اين شيشه‌ها يكي ديگر از عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت است.

ضخامت
يكي ديگر از عواملي كه در افزايش و كاهش قيمت شيشه‌هاي سكوريت مؤثر است، ضخامت شيشه است. هرچقدر ميل و ضخامت شيشه بيشتر باشد، شيشه ضخيم‌تر مي‌شود. افزايش ضخامت شيشه باعث مي‌شود تا استحكام و نفوذناپذيري آن زيادتر شده و درنتيجه امنيت شيشه نيز افزايش مي‌يابد.

عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت

يراق‌آلات به‌ كار رفته
قيمت شيشه سكوريت ارتباط مستقيمي با يراق‌آلات به‌ كار رفته در شيشه دارد. كيفيت شيشه سكوريت با قيمت يراق‌آلات بكار گرفته‌ شده در آن ارتباط دارد. به‌ طوري‌ كه هرچقدر قيمت آن‌ها بيشتر باشد، كيفيت شيشه نيز افزايش مي‌يابد. هرچقدر كيفيت شيشه بالاتر باشد، عمر آن نيز بيشتر بوده و درنتيجه مي‌توان باعث صرفه‌جويي در هزينه‌ها شد.

رنگ شيشه
اينكه شيشه رنگي استفاده كنيد، يا شيشه بدون رنگ، در قيمت شيشه سكوريت مؤثر است. شيشه‌هاي سكوريت را مي‌توان در رنگ‌هاي مختلف سفيد، مسي و رنگي در بازار پيدا كرد.

فاصله با محل توليد
ازآنجايي‌ كه شيشه‌هاي سكوريت توسط كارخانه‌هاي مرتبط ساخته مي‌شوند، لذا يكي ديگر از عوامل مؤثر بر قيمت شيشه سكوريت، هزينه حمل نقل بين محل كارخانه سازنده با محل شخص سفارش‌دهنده است.

كلام پاياني

در اين مطلب از سايت تتراگلس به معرفي مختصري از شيشه سكوريت و مزاياي آن نسبت به شيشه‌هاي معمولي پرداخته شد. استفاده از اين شيشه‌ها طرفداران زيادي را به خود جذب كرده است، لذا بد نيست افرادي كه قصد استفاده از شيشه‌هاي سكوريت را دارند، به عوامل تأثيرگذار بر قيمت شيشه سكوريت توجه داشته باشند.

قاليشويي قنات كوثر

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۴:۴۷:۴۵ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

آيا مي دانيد نماي ساختمان شما مي تواند از جنس نماي كرتين وال، شيشه سكوريت، شيشه لمينت و ... باشد؟

آيا مي دانيد نماي ساختمان شما مي تواند از جنس نماي كرتين وال، شيشه سكوريت، شيشه لمينت و ... باشد؟

شيشه بري آنلاين

رجا نيوز

اين مقاله به شرح و بررسي نماي ساختمان از جمله نماي كرتين وال، شيشه سكوريت و شيشه لمينت خواهد پرداخت.

چرا نماي ساختمان از اهميت بالايي برخوردار است؟
شيشه سكوريت، شيشه لمينت، نماي كرتين وال و ... همگي از انواع نماي ساختمان هستند. همان طور كه مي دانيد، نماي ظاهري هر سازه اي از جمله مهم ترين بخش هاي آن به شمار مي آيد. اما اين اهميت تنها زيبايي بصري را پوشش نمي دهد. بلكه نماي كلي ساختمان علاوه بر زيبايي، وظايف مهم ديگري نيز به عهده دارد. اولين وظيفه ي آن محافظت از سازه هاي مختلف در برابر عوامل طبيعي نظير باد، بارندگي، آفتاب و ... است. وظيفه ي ديگر آن، ايجاد فضايي جذاب و دل نشين براي ساكنين ساختمان است. همان طور كه نماي كلي بايد براي رهگذران خارج از سازه جذاب باشد، بايد براي ساكنين آن هم چشم اندازي زيبا فراهم آورد.

علاوه بر موارد بالا، بايد گفت كه همگي درب ها و پنجره هايي كه رابط فضاي داخلي ساختمان با محيط بيرون هستند، در بخش نماي ساختمان، تعبيه مي شوند. لذا تهويه ي مناسب و طبيعي و بهره مندي از نور خورشيد به عهده ي همين بخش از ساختمان است. بدين ترتيب، بخشي از وظيفه ي صرفه جويي در مصرف انرژي هاي گرمايشي، سرمايشي، برق و ... بر دوش نماي كلي ساختمان خواهد بود. بنابراين انتخاب صحيح نوع نماي ساختمان بسيار حائز اهميت است. در ادامه با معرفي انواع نماي شيشه سكوريت، شيشه لمينت، نماي كرتين وال و مزيت هاي آن ها در ادامه ي مطلب با شما همراه خواهيم بود.

 

شيشه سكوريت چيست و استفاده از آن در نماي ساختمان چه مزيت هايي دارد؟

قطعا شما در زندگي روزمره ي خود بارها و بارها با نام شيشه سكوريت برخورد كرده ايد. اين شيشه ي نام آشنا، امروزه به صورت گسترده مورد استفاده قرار مي گيرد. از مهم ترين ويژگي هاي آن مي توان به مقاومت چهار برابري نسبت به شيشه ي معمولي اشاره كرد. در ضمن در صورتي كه اين شيشه دچار آسيب و شكستگي شود، تكه هاي كوچك و ريز آن هرگز لبه هاي تيز و خطرناك ندارند. همين ويژگي ها سبب استفاده از آن در نماي خارجي ساختمان، ساخت انواع در و پنجره حتي در مناطق بادخيز، پارتيشن هاي اداري، دكوراسيون داخلي فروشگاه ها، نرده هاي شيشه اي، ويترين اماكن تجاري، صنعت خودروسازي، ساخت ميز و ساير وسايل مربوط به چيدمان منازل، لوازم آشپزخانه (انواع ظروف پيركس، هود، ماكروفر، بخاري) و ... شده است.

حال با شما همراه هستيم، تا مزاياي استفاده از شيشه سكوريت، در نماي ساختمان را برشماريم. در فرايند ساخت اين نوع شيشه، از عمليات «سكوريت»، بين مولكول هاي شيشه استفاده مي شود. اين كار سبب ايجاد پيوند مولكولي قوي در ساختار شيشه خواهد شد. لذا ايمني و استحكام را به ارمغان خواهد آورد. بخش نظافت و تميز كردن هنگام شكستگي هاي احتمالي آن نيز بسيار آسان تر از شيشه هاي معمولي مي باشد. دوام آن بسيار بالاتر از شيشه هاي معمولي در برابر شرايط جوي خطرناك خواهد بود. مقاومت آن هم نسبت به حرارت بيشتر بوده كه سبب حفظ دماي منزل و كاهش اتلاف انرژي مي شود.

شيشه سكوريت

 

شيشه لمينت و مزاياي استفاده از آن در نماي ساختمان!

در اين بخش قصد داريم، به معرفي شيشه لمينت و مزاياي آن بپردازيم. اين نوع شيشه، از دو يا چند قطعه ورق شيشه اي، تشكيل مي شود. ميان اين لايه هاي شيشه اي را نوعي غشاي رزيني پوشش مي دهد. فرايند حرارت و فشار سبب اتصال اين لايه ها بوده و شيشه هاي تخت و منحني ايجاد مي كند. ورق هاي شيشه اي مذكور از جنس شيشه سكوريت، شيشه معمولي، شيشه فلوت، شيشه رنگي و ... مي باشد. شفافيت مناسب و در عين حال مقاومت بالاي آن ها سبب كاربرد گسترده در ساخت شيشه هاي امنيتي شده است. نماي كلي ساختمان، درب و پنجره، آكواريوم، مانيتور گوشي و تلويزيون، پارتيشن بندي بانك ها و ساختمان هاي اداري، ويترين مغازه ها به خصوص طلافروشي و صرافي، موزه ها و ... محل مصرف چنين محصولي مي باشد.

از جمله ويژگي هاي شيشه لمينت، دوام بالا، طول عمر زياد، انعطاف پذيري در طراحي و نصب آسان، مقاومت در برابر حرارت و رطوبت، بازدهي بالا و مصارف چند منظوره، محافظت در برابر بلاياي طبيعي و غير طبيعي، جلوگيري از اتلاف انرژي و ... مي باشد. همه ي اين موارد سبب كاربرد گسترده ي آن در نماي خارجي ساختمان ها شده است. اين امر علاوه بر موارد مذكور، يكپارچگي نما، زيبايي ظاهري نما براي مراجعين خارج از ساختمان و چشم انداز زيبا براي ساكنين داخل ساختمان شده است. بهره مندي از نور طبيعي نيز از ديگر مزاياي اين نوع نما مي باشد.

 

شيشه لمينت

 

آشنايي با نماي كرتين وال و مزاياي آن!

نماي كرتين وال يكي از انواع نماي خارجي ساختمان مي باشد. اين نماي شيشه اي داراي دو نوع فريم لس و لامل مي باشد. در نوع فريم لس، با نگاهي به سطح نما، بيننده بيشتر با شيشه مواجه است. لذا شبكه بندي هاي آن با ظرافت خاصي تعبيه شده اند. با اين كار پنجره هاي بازشو قابل تشخيص نيستند. پروفيل هاي موجود در شبكه بندي اين مدل از جنس آلومينيوم است. در نوع لامل نيز از همين پروفيل هاي آلومينيومي استفاده مي شود كه نوع افقي آن ترنسم و نوع عمودي آن موليون ناميده مي شود. اين لامل هاي عمودي و افقي يكسان بوده ولي طول لامل هاي عمودي بيشتر از افقي مي باشد. چرا كه بيشتر بار شيشه را موليون ها تحمل مي كنند.

نماي كرتين وال، با حذف تمامي اتصالات و لوازم جانبي نماسازي، سبب يكسان سازي متريال نما و يكپارچه سازي فضاي بيروني آن مي شود. در متراژ و رنگ محدوديت ندارد و همين امر سبب افزايش زيبايي بصري آن خواهد شد. با استفاده از اين نما، حداقل 5 درصد استفاده از نور طبيعي خورشيد افزايش يافته و همين امر در مصرف برق صرفه جويي مي كند. در ضمن داراي قابليت هاي مقاومت در برابر نفوذ آب و هوا، مقاومت در برابر طوفان هاي شديد و مقاومت نسبت به زمين لرزه است. بدين ترتيب مي توان گفت نماي مناسبي براي كاهش اتلاف انرژي خواهد بود.

در اين جا اميدواريم از شيشه سكوريت، شيشه لمينت و نماي كرتين وال در سازه هاي خود استفاده كرده و از مزاياي بسيار زياد آن ها بهره بگيريد. البته فراموش نكنيد كه پيش از اتخاذ تصميم نهايي از نظر مشاوران و كارشناسان امر حتما استفاده كنيد.

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۲۴:۱۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

توري آكاردئوني چيست؟چگونه ساخته مي شود و چه كاربردهايي دارد؟

توري آكاردئوني چيست؟چگونه ساخته مي شود و چه كاربردهايي دارد؟

توري آكاردئوني

ايلنا نيوز

در سال هاي گذشته براي دور كردن حشرات در فصل تابستان از توري هايي براي پنجره ها و درب ها استفاده مي شد كه هر سال بايد آنها را عوض مي كرديم و نصب آنها نيز سخت بود و نياز به چسب و سيريش داشت كه گاهي اوقات نيز باعث كثيف كاري مي شد.امروز با وجود توري هاي آكاردئوني و پليسه اي ديگر نياز به استفاده از توري هاي قديمي نيست.در ادامه اين مقاله شما را با توري هاي آكاردئوني و انواع آن آشنا خواهيم كرد پس تا انتهاي اين مقاله را مطالعه بفرماييد.

توري آكاردئوني چيست؟

توري هاي آكاردئوني كه به توري هاي پليسه و يا تاشو نيز شناخته مي شوند از جنس پلي استايرن ساخته مي شوند و دوور آنها نيز از فريم هاي آلومينيومي ساخته مي شوند.اين توري ها نرم و منعطف هستند و به راحتي قابليت تا شدن را دارند و به دليل ساختار آنها بسيار محكم و با دوان هستند و به راحتي نيز قابل شستشو و تميز شدن هستند.شما مي توانيد اين توري ها را داخل درب و يا پنجره نصب كنيد و براي درب و پنجره هيچ مشكلي به وجود نمي آورند و مانع باز و بسته شدن آنها نمي شوند.

انواع توري آكاردئوني؟

توري ثابت
توري ريلي
توري رولينگ
توري آهنربايي
توري لولايي
توري ثابت

از توري هاي ثابت براي مكان هايي بيشتر استفاده مي شود كه دسترسي به آنها كمتر است و در پنجره هايي كه زياد باز و نمي شوند و يا در درب هايي كه رفت و آمد از آنها كمتر است.

توري ريلي

توري هاي ريلي براي در و پنجره هايي كه در حياط و يا به فضاي باز مي رسند بسيار مناسب است و روي يك ريل در درون قاب در و پنجره قرار مي گيرند و به راحتي روي اين ريل ها حركت مي كنند و در صورت نياز به راحتي باز و بسته مي شوند.

توري رولينگ

ساختار توري هاي رولي به اين صورت است كه در هنگام بسته شدن به صورت رول جمع مي شوند و اين رول ها مي تواند به حالت افقي و يا عمودي باشد.در مدل هاي عمودي توري ها از سمت پايين به بالا جمع مي شوند و حالت كركره به خود مي گيرد و در توري هاي افقي توري ها از سمت راست به چپ و يا چپ به راست جمع مي شوند.

توري آهنربايي

توري هاي آهنربايي مانند پرده هايي هستند كه بر درب و يا پنجره نصب مي شوند با اين تفاوت كه مانند پرده جلوي ديد را نمي گيرند و از تور ساخته شده اند و قسمت داخلي آنها مانند پرده عمل مي كنند و در هنگام ورود و خروج باز و بسته مي شود با اين تفاوت كه يك آهنرباي قوي در اين قسمت ها نصب شده اند تا در هنگام عبور باز شوند و بعد از آن توسط آهنربا به يكديگر متصل شوند.

توري لولايي

توري هاي لولايي مانند پنجره هاي لولايي به درب و پنجره نصب مي شوند و روي پاشنه و قسمت افقي خود باز و بسته مي شوند و براي درب هاي ورودز و يا پنجره هايي كه زياد باز و بسته مي شوند و درب هايي كه رفت و آمد زياد است مورد استفاده قرار مي گيرد.شكل ظاهري آنها شبيه به توري هاي ثابت است با اين تفاوت كه به اين توري ها لولا اضافه مي شود تا باز و بسته شوند.

مزاياي استفاده از توري آكاردئوني

توري هاي آكاردئوني در فصل تابستان كه نياز داريد تا در و يا پنجره را باز كنيد و از هواي بهاري ببريد اما حشرات مزاحم شما هستند بسيار كارآمد هستند زيرا از ورود حشرات به داخل منزل و يا محل كار شما جلوگيري مي كنند.
اين توري ها قابل شستشو هستند و شما به راحتي مي توانيد آنها را از فريم خود خارج كرده تميز كنيد و در جاي خود نصب كنيد.
نصب اين توري ها بسيار راحت و آسان هستند و به پنجره و درب شما آسيبي وارد نمي كنند و براي باز و بسته شدن در و پنجره نيز مشكلي ايجاد نمي كنند.
توري هاي آكارديوني بسيار مقاوم و بادوام هستند و در كنار اين مزايا از لحاظ ظاهري نيز بسيار زيبا و شيك هستند و مي توانند يك محيط زيبا در خانه به وجود بياورند.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۱۷:۳۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)

ارزنده‏‏‌ترين سهام شيشه‏‏‌ساز كدامند؟

كمترين نسبت قيمت به درآمد آينده‏‏‌نگر در اختيار «كقزوي»
ارزنده‏‏‌ترين سهام شيشه‏‏‌ساز كدامند؟

بهترين شيشه بري شهرك غرب

دنياي اقتصاد

حميد غلامي سروش كارشناس بازار سرمايه

شيشه، نوعي ماده جامد غير‌بلوري يا آمورف است و به‌طور كلي به هر جامدي كه ساختار بلوري نداشته باشد و بتواند رفتاري مانند انتقال شيشه در برابر گرما و مذاب‌شدن را داشته باشد، شيشه گفته مي‌شود. شيشه‌‌‌ها عمدتا شامل سيليس، كربنات‌كلسيم (آهك)، كربنات‌سديم و زغال‌كك (گاه از فلدسپار و دولوميت هم استفاده مي‌شود) هستند. همچنين براي توليد شيشه‌‌‌هاي مرغوب و كريستال از سيليس خالص (كوارتز) استفاده مي‌شود. در شيشه‌‌‌هاي معمولي نيز حدود ۵/ ۰درصد آلومين و ۰۸/ ۰درصد اكسيدآهن وجود دارد. شيشه‌‌‌ها را مي‌‌‌توان از دو منظر جنس و كاربرد تقسيم‌بندي كرد. از لحاظ جنس، شيشه‌‌‌ها به سه دسته كريستال‌‌‌ها، بوروسيليكات‌‌‌ها و سودالايم‌‌‌ها و از نظر كاربرد در دو دسته كلي شيشه‌‌‌هاي تخت و ظروف تقسيم‌بندي مي‌‌‌شوند.
9

مصرف شيشه به طور كلي در پنج صنعت شامل صنايع ساختمان‌‌‌سازي، غذايي، لوازم‌خانگي، خودروسازي و داروسازي و آزمايشگاه است. انواع مختلف شيشه وجود دارد كه از جمله آنها مي‌‌‌توان شيشه جام (تخت)، انواع بطري‌‌‌ها، شيشه‌‌‌هاي ايمني بدون طلق، شيشه ضدگلوله، الياف شيشه‌‌‌اي، شيشه‌‌‌هاي نشكن نظير پيركس و ينا و كيماكس، شيشه‌‌‌هاي بلور، سرب‌‌‌دار، ضدپرتوها، جاذب نوترون، شفاف در مقابل IR، ضد اسيدفلوئوربدريك و شيشه‌‌‌هاي رنگي را نام برد.

پلتفرم تبليغات ويديويي طاووس

مهلت شركت در قرعه كشي 2 دستگاه تارا تا پايان تير تمديد شد (موتور، وانت، سواري)

الان ثبت نام كنيد
صنعت شيشه در ايران به‌طور كامل در اختيار بخش خصوصي است و تقريبا 60توليدكننده شيشه در كشور وجود دارد كه اين توليدكنندگان براي تامين مواد اوليه از داخل كشور و همچنين تامين انرژي موردنياز خود با مشكل خاصي روبه‌رو نيستند. ظرفيت اسمي توليد شيشه در ايران طي سال 1401، 850/ 2 تا 3ميليون تن انواع محصول است كه اين عدد در سال 1400 به ميزان 5/ 2ميليون تن بوده است. در سال 1401 به ظرفيت توليد كشور سه‌واحد توليدكننده شيشه تخت و دو واحد ظروف اضافه شده است. با توجه به اينكه توليد شيشه جار و بطري به سرمايه‌‌‌گذاري اوليه كمتري نياز دارد، تعداد شركت‌هاي توليدكننده اين دو نوع شيشه بيشتر است. در زمينه توليد شيشه در كشور 40درصد مازاد تقاضا معادل 2/ 1ميليون تن وجود دارد كه به كشورهاي همسايه به‌خصوص عراق صادر مي‌شود. ارزش صادرات شيشه كشور سالانه 300ميليون دلار است كه با توجه به تقاضاي موجود در منطقه تا 500 ميليون دلار نيز قابل ارتقاست كه معادل 5/ 1ميليون تن محصول است؛ اما با توجه به تقاضاي داخل كشور به صادرات 300ميليون دلاري اكتفا مي‌شود. از 3ميليون تن توليد شيشه، 5/ 1ميليون تن مربوط به شيشه تخت است كه 85درصد آن در صنعت ساختمان و 10درصد معادل 150هزار تن در صنعت خودرو‌ استفاده مي‌شود و در شرايط غير‌تحريمي تا 15درصد مي‌‌‌تواند افزايش داشته باشد و مابقي در موارد ديگر مصرف مي‌شود.

عوامل اصلي تاثيرگذار بر توليد شيشه انرژي، مواد اوليه و تكنولوژي است كه كشور ما صرفا به علت هزينه انرژي كمتر در حوزه توليد شيشه مزيت رقابتي دارد. همچنين در زمينه مواد اوليه در گذشته مشكل تامين كربنات‌سديم وجود داشت؛ اما امروزه كشور به صادر‌كننده اين ماده تبديل شده است و به طور كلي سيليس و كربنات‌سديم عمده بهاي تمام‌شده را شامل مي‌‌‌شوند. در ايران، ناحيه زاگرس مركزي و البرز از سيليس بسيار غني هستند و كارخانه‌‌‌هاي بزرگ توليدكننده شيشه در همين مناطق واقع شده‌‌‌اند. قيمت سيليس در گذشته در داخل كشور بسيار پايين بود كه با اجراي پروژه‌‌‌ها و طرح‌‌‌هاي مختلف با تقاضا همراه شد و با افزايش قيمتي كه به همراه داشت تا حدودي باعث افت حاشيه سود شركت‌ها شد. البته شركت‌هايي كه خود معدن سيليس دارند، از اين موضوع مستثني بوده‌‌‌اند.

شركت‌هاي توليدكننده بطري و جار در اين سال‌ها، هم افزايش يافته و هم طرح توسعه‌‌‌هاي متعددي را اجرا كرده‌‌‌اند، به طوري كه حدودا 600هزار تن طرح توسعه‌‌‌اي در اين سال‌ها اجرا كرده‌‌‌اند كه عموما هم با اعتبارات ارزي انجام شده‌‌‌اند. عمده صادرات اين شركت‌ها به مقصد عراق است كه مصرف 200هزار تني دارد. در حال حاضر، با توجه به جنگ در كشور اوكراين و افزايش قيمت انرژي در جهان براي صنعت شيشه ما مزيت رقابتي ايجاد شده است؛ اما در بلندمدت با تعديل قيمت انرژي، اين مزيت از بين مي‌رود. البته ظرفيت مازاد توليد شيشه در كشور كه حدود 5/ 1ميليون تن است كه قابليت صادرات دارد و در صورت رفع تحريم‌‌‌ها به‌راحتي قابل فروش بيشتر در بازارهاي جهاني خواهد بود.

يكي از ريسك‌‌‌هايي كه صنايع مختلف از جمله شيشه را در كشور تهديد مي‌كند، اين موضوع است كه عراق قصد دارد فروش نفت خود را به 8ميليون بشكه در روز برساند و در اين سال‌ها نيز بيش از ما فروش نفت داشته است. اين كشور در آينده نزديك قصد دارد در بسياري از صنايع سرمايه‌گذاري كند كه اين اقدام مي‌‌‌تواند به از دست رفتن بازار بسياري از محصولات ما منجر شود. ما در حوزه توليد شيشه تخت، تقاضاي صادراتي بسيار خوبي داريم و كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس با توجه به ساخت‌وسازهاي فراوان و تقاضا براي شيشه تخت ايران موجب رشد فروش صادراتي و افزايش سود اين شركت‌ها مي‌شوند. همچنين كيفيت شيشه فلوت ايران بسيار بالا بوده و حتي قابليت صادرات به بسياري از كشورها را دارد.

توليدكنندگان بورسي شيشه
از ميان 60شركت توليدكننده شيشه در كشور، 7شركت بورسي شامل شيشه همدان با نماد «كهمدا»، كارخانه‌ها توليدي شيشه رازي با نماد «كرازي»، شيشه و گاز با نماد «كگاز»، شيشه قزوين با نماد «كقزوي»، سايپا شيشه با نماد «كساپا»، شيشه‌سازي مينا با نماد «كمينا» و توليدي و صنعتي آبگينه با نماد «كابگن» در بازار سرمايه پذيرفته شده‌‌‌اند كه نمادهاي «كقزوي»، «كمينا» و «كابگن» در بازار پايه ‌‌‌فرابورس معامله شده‌اند و شركت «كابگن» عمليات توليدي ندارد. در جدول گزارش، عمليات توليدي اين شركت‌ها در سال مالي 1401 مورد بررسي قرار گرفته است و شركت شيشه قزوين پايين‌‌‌ترين نسبت قيمت به درآمد پيشرو را به خود اختصاص داده است.

 

 

 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ تير ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۳۳:۲۶ توسط:ادمين موضوع: نظرات (0)