اخبار شیشه بری اخبار شیشه بری .

اخبار شیشه بری

برگزاری نمایشگاه جلوه‌های آینه‌کاری در فرهنگ‌سرای زنجان

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجانف سید سعید صفوی ۱۵ آذرماه ۱۴۰۱ پس از بازدید از این نمایشگاه بیان کرد: نمایشگاهی از آثار آینه‌کاری ۴ نفر از هنرمندان صنایع‌دستی شاخص استان در فرهنگ‌سرای امام خمینی برگزار شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان در ادامه گفت: این نمایشگاه از ۱۲ تا ۱۷ آذر ماه دایر است و علاقه‌مندان می‌‎توانند از این نمایشگاه در گالری هنر فرهنگ‌سرای امام خمینی (ه) از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۴ ظهر و ۱۶ تا ۲۰ عصر بازدید کنند.

او افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه هنر آینه‌کاری آشنایی بیشتر مردم با این هنر و نمایشی از ویژگی‌های پنهان هنر زیبای آیینه‌کاری است.

بیشتر بخوانید : آینه کاری


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۱:۰۳:۰۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

کشف معمای پانصد ساله این آیینه

میان هزاران گنجینه در موزه‌ی هنر سینسیناتی، بخش کلکسیون هنر شرق آسیا، یک آینه‌ی برنزی کوچک متعلق به قرن پانزدهم یا شانزدهم وجود دارد که به تازگی راز خود را برملا کرده است.

به گزارشedition.cnn.com، میان هزاران گنجینه در موزه‌ی هنر سینسیناتی، بخش کلکسیون هنر شرق آسیا، یک آینه‌ی برنزی کوچک متعلق به قرن پانزدهم یا شانزدهم وجود دارد که همیشه عادی به نظر می‌رسید. این آینه که آخرین بار سال ۲۰۱۷ به نمایش گذاشته شد، در دهه‌های گذشته در انبار بود؛ جایی در طبقه‌ی پشتی به موازات اشیایی که از نمایش عمومی حذف شده بودند. اما این دست‌سازه رازی را در خود نهفته داشت که در اوایل سال ۲۰۲۲ کشف شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرادید، موزه‌دار موزه‌ی هنر شرق آسیا؛ هوو-مِی سانگ حین بررسی این به اصطلاح آینه‌های جادویی (آینه‌های باستانی کمیابی که زیر نور خاص، تصاویر یا الگو‌های مخفی‌شده در سطوح بازتابنده‌شان را آشکار می‌کنند) چیزی دید که شبیه نمونه‌های ژاپنی دوره‌ی اِدوُ بود. این آینه‌ی انبارشده در سینسیناتیِ اوهایو بزرگ‌تر از نمونه‌های موجود در موزه‌های توکیو، شانگ‌های و نیویورک سیتی بود؛ همچنین نقش چینی آن سبک پیچیده‌تری داشت. بهار گذشته، سانگ از اتاق‌های انبار موزه به همراه یک کارشناس بازدید کرد. او در یک تماس تصویری از سینسیناتی گفته است: «من از کارشناس موزه خواستم یک نور قوی و متمرکز روی آینه بتاباند. به همین دلیل او از نور چراغ‌قوه‌ی تلفن همراهش استفاده کرد و نتیجه داد.»

روی دیوار مقابل آن‌ها ظاهرا تصویری در نورِ بازتاب‌شده به چشم می‌خورد؛ اما نه یک تصویر کاملا واضح. آزمایشات بعدی با استفاده از نور‌های قدرتمند و متمرکز بالاخره راز آینه را فاش کرد: تصویری شبیه به تصویر بودا که پرتو‌های نور از حالت نشسته‌ی آن ساطع میشود. پشت آینه، حاوی نام فردی است که به تصویر کشیده شده: آمیتابه؛ شخصی مهم در مکاتب متعدد بودیسم شرق آسیا.

به گفته‌ی سانگ، این اکتشاف موزه را به معدود مکان‌هایی تبدیل می‌کند که دارای یک آینه‌ی جادویی هستند. موزه‌دار تنها سه مکان دیگر را می‌شناسد که مالکیت نمونه‌های بودایی نادر را در اختیار دارند، از جمله موزه‌ی هنر متروپولیتن در نیویورک.

پیش از اختراع آینه‌های شیشه‌ای امروزی، مردم فرهنگ‌های سراسر دنیا به برنز‌های صیقلیِ مصر باستان تا رود سند (ایندوس) خیره می‌شدند. هنر باستانی آینه‌های جادویی چینی نخستین بار در سلسله‌ی هان حدود ۲۰۰۰ سال پیش شکل گرفت، اگرچه بعد‌ها در ژاپن هم ساخته شد.

برای ساخت این اثر هنری اسرارآمیز، استادکاران با قالب‌گذاری تصاویر، واژگان یا الگو‌ها روی یک طرفِ یک صفحه‌ی برنزی آغاز به کار می‌کردند. دانشمندان عقیده دارند که آن‌ها پس از این قالب‌گذاری، سطح ساده‌ی (بدون قالب) طرف دیگر را خراش داده و می‌تراشیدند و سپس آن را صیقل می‌دادند تا زمانی که مانند یک آینه‌ی معمولی بازتابنده شود. از آنجا که صفحه برنزی ضخامت‌های مختلفی داشت، به واسطه‌ی طرح برجسته، این فرایند تغییرات بسیار اندکی در انحنایِ طرفِ به ظاهر خالیِ آینه‌ای ایجاد می‌کرد. در مرحله‌ی بعد از یک ماده‌ی مبتنی بر جیوه استفاده میشد تا ضربات اضافه بر سطح وارد شود که برای چشم غیرمسلح ناپیدا بود، اما با الگو‌های پرجزئیات پشت آینه تطابق داشت.

وقتی نور خورشید به سطح بازتابنده به یک روش خاص برخورد کند، یک تصویر مخفی – منطبق با طرح پشت آینه – آشکار می‌شود و این توهم را ایجاد می‌کند که نور درست از وسطه آینه در حال عبور است. به همین دلیل، در چین به این آینه‌ها «پشت‌نما» یا «آینه‌های نفوذ نور» می‌گویند. با این حال، در مورد کشف موزه‌ی هنر سینسیناتی یک سطح فلزی دوم احتمالاً به پشت آینه جوش داده شده و باعث مخفی شدن بودای درون آن شده است.

بیشتر بخوانید : شیشه بری سعادت آباد

این آینه‌ها موجب حیرت دانشمندان غربی شدند که در قرن نوزدهم با آن‌ها مواجه شدند. سانگ می‌گوید بااینکه ما امروزه نورشناسی آن‌ها را تا حد زیادی درک می‌کنیم، کارشناسان هنوز به طور دقیق نمی‌دانند صنعتگران آن زمان چگونه با فلز کار کردند.

«فرقی نمی‌کند به لحاظ نظری چقدر بتوانید توضیح دهید، همه چیز به استادی بستگی دارد که این سطح را صیقل داده، که کار بسیار دشواری بوده. به همین دلیل این آینه‌ها کمیاب هستند.»

آینه‌ی موزه که قطر آن حدود ۸.۵ اینچ است، احتمالاً به عنوان یک شیء زینتی-مذهبی کاربرد داشته و شاید در معبد یا منزل یک اشراف‌زاده آویزان بوده است. موزه باید منشا این آینه را که احتمالاً چین یا ژاپن است پیدا کند، اگرچه سانگ باور دارد که به احتمال زیاد این آینه جادویی به فرهنگ چین تعلق دارد. این آینه نخستین بار سال ۱۹۶۱ در کلکسیون هنر آسیایی کشف شد، هرچند موزه‌دار عقیده دارد که شاید خیلی قبلتر از این تاریخ کشف شده باشد. همچنین گمان می‌کند نهاد‌ها و کلکسیون‌داران دیگر هم شاید بدون اینکه بدانند صاحب این آینه‌های جادویی باشند.

صفحه برنز دوم که منقوش به نام آمیتابا بودا است و تصور میشود در پشت آینه لحیم شده و تصویر بودا را پنهان کرده باشد. (موزه هنر سینسیناتی)

«من در حراج‌های آنلاین آینه‌های زیادی را دیدم که طرحی مشابه همین آینه دارند، اما خود حراج‌ها می‌گویند آن‌ها آینه‌های جادویی نیستند. من عقیده دارم باز هم از این دست آینه‌ها هست که مردم حتی نمی‌دانند جادویی‌ست.»

 

منبع : اقتصاد آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۶ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۴۱:۲۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

بررسی نرده شیشه ای اکسپوز و آشنایی با نصب نرده شیشه ای

شیشه ها و تمامی لوازمی که از شیشه ساخته شده اند همواره نقش اساسی و مهمی در زندگی ما داشته اند. اهمیت شیشه از آن رو است که موجب لوکس و مدرن شدن محیط میشود. توجه ویژه ای که به متریال شیشه شده است باعث شده که امروزه نرده های شیشه ای را به جای نرده های فلزی یا سنگی و پارتیشن های شیشه ای را به جای دیوار های سنگی در محیط های بسیاری به کار ببرند. ما در ادامه این مقاله قصد داریم به نرده شیشه ای اکسپوز و همچنین نحوه نصب نرده شیشه ای بپردازیم و علاوه بر اینها پارتیشن شیشه ای ارزان قیمت را نیز بررسی کنیم.

نرده شیشه ای اکسپوز
نرده های شیشه ای متریال جدیدی هستند که امروزه به جای نرده های سنتی در تمامی اماکن مدرن و تازه ساز استفاده میشود‌. جلوه زیبایی که نرده های شیشه ای به محیط میدهند باعث محبوبیت و فراگیر شدن آن شده است. اما باید بدانید که نرده شیشه ای نیز دارای انواع متفاوتی است که نرده شیشه ای اکسپوز یکی از این نمونه ها است. درباره چیستی نرده شیشه ای باید بگویم که به نرده شیشه ای که پروفیل ها در آن روکار و قابل رویت هستند نرده شیشه ای اکسپوز گفته میشود. از نرده شیشه ای اکسپوز در بالکن، تراس، روف گاردن و … به عنوان حفاظ استفاده میکنند.

مزیت نرده شیشه ای اکسپوز
۱. اولین دلیل به کار بردن نرده شیشه ای اکسپوز به جای دیگر نرده های سنتی جنبه زیبایی آن است. نرده های شیشه ای به دلیل شفافیت شیشه باعث میشوند که محیطی مدرن به وجود بیاید که هم از داخل ساختمان و هم از قسمت خارجی ساختمان ویو زیبایی داشته باشد. خوب است بدانید که همین زیبایی نرده شیشه ای اکسپوز باعث شده است که حتی در راه پله ها نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

۲. نرده شیشه ای اکسپوز برخلاف عقیده بسیاری که گمان میکنند ظریف و شکننده است از مقاومت بالایی برخوردار است. از این رو استحکام بالا در عین ظرافت را میتوان دیگر ویژگی نرده شیشه ای اکسپوز دانست.

۳. یراق آلاتی که برای اتصال نرده شیشه ای اکسپوز به کار میرود اغلب آلومینیوم است که زنگ نمیزند و پس از گذشت چند سال باز هم به مانند روز اول زیبا به نظر میرسد.

بیشتر بخوانید : شیشه بری جنت آباد
نحوه نصب نرده شیشه ای اکسپوز
۱. در قدم اول پروفیل ها را با فاصله روی کف قرار دهید.
۲. در قدم بعدی تمامی سوراخکاری ها را انجام دهید و انکر ها را نصب کنید.
۳. پیج ها و رگلاژ قطعات را ببندید.
۴. قطعات مربوط به نشیمن شیشه را نصب کنید.
۵. در این قسمت شیشه ها را در محل خود قرار دهید و آنها را فیکس کنید.
۶. در دو طرف پروفیل و درپوش کاور ها را نصب کنید.
۷. پروفیل هندریل را روی شیشه نصب کنید.

نصب نرده شیشه ای
مهم ترین مزیت نرده شیشه را نصب آسان و بدون دردسر آن میتوان دانست. دلیل سهولت در نصب نرده شیشه ای نیز وجود گیره، یراق آلات، پروفیل ها و دیگر لوازمی است که از پیش آماده است. عدم نیاز به جوشکاری، رنگ‌کاری، بنایی و … همگی از دلایل نصب نرده شیشه ای به جای نرده های فلزی است. در ادامه ما نگاهی اجمالی به نصب نرده شیشه ای انداخته ایم
مراحل نصب نرده شیشه ای
• آماده سازی محل نصب نرده شیشه ای
قبل از اینکه اقدام به اجرای نصب نرده شیشه ای کنید محل مورد نظر را به خوبی تمیز و آماده کنید .؛ به این منظور که هیچگونه کف پوشی در محل مورد نظر نباشد.

• آماده کردن نرده شیشه ای
اندازه گیری طول و عرض محل مورد نظر در راستای آماده کردن نرده شیشه ای قدم بعدی شما است. شما در این قسمت انتخاب کنید که ارتفاع نرده شیشه ای شما چقدر باشد. دقت در اندازه گیری امری واجب است.

• نصب کردن نرده
اکنون فرصت آن رسیده که نرده شیشه ای را به کمک ابزاری که باید از پیش تهیه میکردید نصب کنید. دستورالعمل های لازم اغلب در بسته نرده شیشه ای نوشته شده است. اطمینان از محکم بودن یراق آلات نرده ها فراموش نشود.

• نصب چهارچوب
پس از نصب نرده شیشه ای اکنون زمان نصب چهارچوب آن رسیده است. چارچوب را با دقت در اندازه گیری دقیقا به اندازه نرده شیشه ای انتخاب کنید و آن را روی شیشه نصب کنید.


پارتیشن شیشه ای ارزان
عوامل گوناگونی در تعیین قیمت پارتیشن شیشه ای تاثیر مستقیم دارند. حال آنکه وقتی درباره پارتیشن شیشه ای ارزان صحبت میکنیم طبیعتا به این معنی است که کیفیت این عوامل پایین است و این نوع پارتیشن معایب زیادی دارد. با وجود اینکه استفاده از پارتیشن شیشه ای می تواند محیط را به طرز فوق العاده ای زیبا و مدرن کند اما باید سعی داشته باشید که پارتیشنی با قیمت مناسب تهیه کنید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

معایب پارتیشن شیشه ای ارزان
• جنس شیشه به کار رفته در پارتیشن شیشه ای ارزان طبیعتا بی کیفیت است و امکان شکستن آن وجود دارد. این در صورتی است که جنس شیشه پارتیشن شیشه ای با کیفیت به گونه ای است که در اثر ضربه نمیشکند.

• نوری که از پارتیشن شیشه ای ارزان عبور می کند طبیعی نیست. کیفیت شیشه به کار رفته در پارتیشن تعیین میکند که عبور کرده از شیشه باکیفیت باشد یا باعث آسیب به چشم کارمندان و کاهش انگیزه و شادابی آنان شود.

• ایجاد خش روی پارتیشن از دیگر معایب پارتیشن شیشه ای ارزان است.
• در صورت شکستن پارتیشن شیشه ای ارزان برای اعضای ساختمان خطر جانی دارد.
• هزینه و زمان دوباره برای تعویض آن همگی از معایب پارتیشن شیشه ای ارزان است.

منبع : روند بازار


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۵ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۵۴:۴۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

دکورهای کپی؛ ضربه مهلک به جذب مخاطب

در سال های اخیر شاهد بودیم که نام برخی برنامه های تلویزیونی به واسطه دکور جدید، متفاوت یا حتی کپی شده از نمونه خارجی سر زبان ها افتاد و مخاطب زیادی را جذب کرد. حقیقت این است یک دکور خوب و حرفه ای در جذب مخاطب برنامه تلویزیونی بسیار موثر است. تهیه کنندگان برنامه ها هم به این نکته پی برده اند و در یک رقابت تنگاتنگ سعی می کنند بهترین دکور را از آن برنامه خود کنند. در ادامه با علی مینایی، طراح دکور برنامه های تلویزیونی تنها مسیر و دعوت به گفت و گو پرداختیم که در ادامه می خوانید.

مینایی، طراح دکور برنامه دعوت درباره چگونگی ورودش به این حرفه می گوید: من به برنامه های کورل و فتوشاپ مسلط بودم و بر حسب علاقه به فضای گرافیکی شروع به اتود زدن طرح های مختلف کردم، بعد طراحی متوجه شدم تغییر شکل و فرم دکور برنامه ها امکان پذیر است و می توانم طرح هایم را در مقیاس بزرگ تر اجرا کنم. آنها را به دوستان پیشنهاد دادم، وارد فضا شدم و با تلفیق فضای ایرانی، اسلامی و سنتی ترکیب خوبی بدست آوردیم که مورد استقبال قرار گرفت.

طراح دکور برنامه تنها مسیر یک دکور خوب را در جذب مخاطب موثر دانست و عنوان کرد: طبیعتا اگر دکوریک برنامه تلویزیونی جذاب باشد، مخاطب ناخودآگاه پای برنامه می نشیند. اگر مخاطب بعضی برنامه ها کم است یک قسمتی از آن به مجری برنامه و قسمت عمده آن به دکور برمی گردد. رنگ بندی، فرم و غیرتکراری بودن دکور، قلابی برای جذب و ارتباط با مخاطب است.

مینایی درباره هزینه های طراحی یک دکور برنامه تلویزیونی گفت: اگر با وضعیت اقتصادی الان بگوییم خیلی نرخ مشخصی ندارد. در فضای اجرایی باید ببینیم متراژ و مواد اجرایی کار چقدر است. بعضی برنامه ها تک قسمتی است و تهیه کنندگان برای متریال و ساخت دکور هزینه کمتری می کنند. اما برای برنامه هایی مانند مسابقات تلویزیونی که می خواهند ماندگار و ثابت باشد طبیعتا هزینه متفاوتی اعمال می شود. به طور کلی نرخ مشخصی ندارد.

سرنوشت دکور برنامه های تلویزیونی

طراح تایپوگرافی برنامه گپ نشینی در پاسخ به این سوال که سرنوشت دکورها بعد از پایان برنامه چه می شود، بیان کرد: بعد از اتمام برنامه سرنوشت دکور به کارگردان و تهیه کننده بستگی دارد. برخی اوقات قسمت های مختلف دکور را به برنامه های دیگر می دهند، گاهی هم تبدیل به ضایعات می شود.

علی مینایی با تاکید بر اینکه سعی می کند بیشتر از ظرفیت نمادهای ایرانی اسلامی در برنامه ها استفاده کند گفت: استفاده از نمادها بستگی به موضوع برنامه، کشش مخاطب و محتوا برنامه دارد. گاهی از خود فضا برای دکورسازی استفاده می کنیم و یک دکور تلفیقی می شود. به این شکل به واسطه دکور به فضای اصلی هم دقت و توجه بیشتری می شود. در تمام برنامه ها نمی شود از نمادهای ایرانی اسلامی استفاده کرد، اما ما تمام سعی مان را می کنیم.

دکور مینیمال مخاطب پسندتر است

وی با اشاره به مینیمال شدن دکور برنامه ها در جهان گفت: دنیای امروز در تمام موارد طراحی لوگو، طراحی دکور و ... به سمت مینیمالیست رفته است. تک رنگ، تک فرم و توجه به سمت اصل موضوع یعنی هرچه ساده تر و اصطلاحا مینیمال تر مخاطب پسند تر. اگر قبلا یک فرم و ۴ رنگ داشتیم، الان از یک فرم و ۲ رنگ استفاده می شود. البته یک چیز ثابت نیست و بستگی به کارگردان دارد؛ مثلا در فضای کودک فضای مینیمال کمتر استفاده می شود و از رنگ های مختلف بهره می برند. اما در برنامه های گفت و گو محور از دکور مینیمال استفاده می کنند تا حواس پرتی کمتر شود.


بیشتر بخوانید : شیشه بری هوشمند

وی افزود: در ۵ سال اخیر بیشتر کارهای من در فضای مینیمال با فرمت های مختلف بوده، چون مخاطب پسندتر است. پرمخاطب ترین دکوری که طراحی کردم برای برنامه پاسداشت ادبیات دفاع مقدس بود که از ۵ شبکه تلویزیونی در سال ۹۵ پخش و بزرگترین دکور در آن سال در همدان شناخته شد.

دکور کپی باعث دفع مخاطب می شود

مینایی درباره چالش ها و مشکلات این صنعت بیان کرد: یکی از مشکلات ما در فضای طراحی دکور و گرافیک، کپی کاری طراحان است. معروفین طراحی دکور هم به سمت ایده پردازی نو نمی رود و متاسفانه تقلید می کنند. خود طراح به سنت و فرهنگ کشور خودش فکر نمی کند تا به طرحی برسد. از کشورهای دیگر کپی و به فرمت ایرانی تبدیل می کند! اینطوری ذهن مخاطب را سمت فرهنگ سایرکشورها می برد. طراحان از فضای اجرایی ترس دارند، مخاطبان و تهیه کنندگان هم از طرح های کپی استقبال می کنند! غالب برنامه های تلویزیونی ما به سمت دکورهای کپی می رود. مخاطب اگر از این موضوع آگاهی داشته باشد چه بسا برنامه را نگاه هم نکند چه برسد به استقبال از طراحی دکور. اگر عکس دکور برخی برنامه های خارجی را با دکور برنامه های تلویزیون خودمان مقایسه کنیم کاملا متوجه تقلیدی بودن طراحی می شویم، صرفا شرکت کنندگان و مجری تغییر پیدا کرده، وگرنه همان برنامه با ذره ای تغییر رنگ است. این موضوع برای آینده کشور ما خوب نیست، چون مخاطب دائم با دکور یک برنامه درگیر است. کپی کاری بر روی دفع مخاطب تاثیرگذار است.

منبع : قدس آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۴ دی ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۳۷:۵۵ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

آماری از رکود بازار آپارتمان‌های بزرگ در تهران

ایسنا نوشت:حدود ۸۰ درصد آپارتمان‌هایی که برای فروش در تهران عرضه شده‌اند بالای ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند؛ در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات فقط ۲۵ درصد است.

آبان امسال معاملات مسکن در تهران مقداری رونق گرفت اما عمده تقاضا برای آپارتمانهای کوچک متراژ بود؛ زیرا اثر جهش قیمت مسکن در پنج سال اخیر منجر به رکود واحدهای بزرگ متراژ شده است.

در واقع هرچه قیمت مسکن بالا رفته توان طرف تقاضا کاهش یافته و این فاصله باعث سوق یافتن معدود متقاضیان بازار مسکن به سمت واحدهای کوچک متراژ متناسب با قدرت خرید خانوارها شده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر حدود ۸۰ درصد آپارتمان‌های عرضه شده برای فروش در بازار مسکن شهر تهران بیش از ۱۰۰ متر مربع مساحت دارند؛ در حالی که سهم این گروه متراژی از معاملات قطعی ۲۵.۳ درصد است. آپارتمانهای بالای ۱۵۰ متر نیز فقط ۵.۹ درصد از کل معاملات شهر تهران را در آبان ۱۴۰۱ به خود اختصاص دادند.

آمار و ارقام گویای آن است که در حال حاضر با حجم قابل توجهی از واحدهای بزرگ متراژ در بازار مسکن پایتخت مواجهیم؛ در حالی که فشار تقاضا برای خانه های کوچک متراژ است. برخی از آپارتمانهای با مساحت بالای ۱۵۰ متر مربع بعضا با گذشت بیش از سه سال از ساخت آنها همچنان کلیدنخورده هستند. این در حالی است که طرف عرضه تحت تاثیر انتظات تورمی مرتبا قیمت را به‌روز می‌کند.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد پس از ارایه آمار تحولات بازار مسکن در آبان ماه که رشد ۶.۸ درصدی قیمت را به تصویر کشید، برخی فروشندگان، قیمتهای پیشنهادی را بالا برده‌اند.

از طرف دیگر کمبود فایل‌های مرغوب در بازار مشهود است. به دلیل رکود ساخت و ساز در سالهای اخیر، عمده واحدهای عرضه شده برای فروش از نوع قدیمی و دارای نقص هستند.

کمبود آپارتمان‌های کوچک متراژ که از امکانات کافی برخوردار باشند باعث شده تا قیمت این نوع واحدها رشد بیشتری را در مقایسه با آپارتمان‌های بزرگ متراژ تجربه کند. آبان امسال رشد سالیانه قیمت مسکن در منطقه ۱۰ که کانون واحدهای کوچک متراژ در تهران محسوب می‌شود ۶۰ درصد بوده؛ در حالی که متوسط افزایش قیمت در شهر تهران ۴۶ درصد و در منطقه یک ۳۰ درصد بوده است. عمده آپارتمان‌های منطقه یک از نوع بزرگ متراژ هستند.

مجموعه عواملی که منجر به انتظارات تورمی شد، بخشی از سرمایه‌ها را در آبان ماه ۱۴۰۱ به سمت بازار مسکن کشاند و رونقی نصفه و نیمه به این بازار داد. در این ماه حدود ۸۰۰۰ فقره قرارداد خرید و فروش آپارتمان در تهران منعقد شد که از افزایش ۴۷.۸ درصد نسبت به مهر امسال و رشد ۹.۶ درصد نسبت به آبان پارسال حکایت دارد. متوسط قیمت هم به ۴۶.۷ میلیون تومان در هر متر مربع رسید که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۶.۸ و ۴۵.۹ درصد افزایش یافته است.

بیشتر بخوانید : چه خبر از پولدارهای تهران؟ / بالاخره رفتند یا ماندند؟

مهدی روانشادنیا ـ کارشناس بازار مسکن درباره دلایل نوسان افزایشی این بازار در آبان ماه به ایسنا گفت: مردم معمولا تحولات بازار ارز را نماگری از تورم آتی تلقی می‌کنند و در چنین مواقعی به خرید کالاهایی می‌پردازند که قابلیت محافظت از سرمایه‌ی آنها در برابر تورم را دارد. بر این اساس نوسانات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد تغییراتی در انتظارات تورمی به وجود آورد که به سوق یافتن سرمایه‌ها به سمت بازار مسکن انجامید و در آبان ماه بروز پیدا کرد. بدیهی است که تا وقتی روند نرخ ارز و تورم افزایشی باشد رشد قیمت در بازارهای موازی مثل طلا و مسکن نیز ادامه می‌یابد.

بیشتر بخوانید : شیشه بری سعادت آباد

وی با بیان این‌که واحد نوساز در بازار مسکن به تدریج کمیاب شده است افزود: در شرایط تورمی فعلی بعضا مشاهده می‌کنیم که برخی فروشندگان از فروش منصرف می‌شوند. این کمبود عرضه نیز به عاملی برای رشد قیمت‌ها تبدیل شده است.

این کارشناس بازار مسکن با اشاره به انجام ۸۰۰۰ معامله در آبان ماه ۱۴۰۱ در شهر تهران گفت: مقایسه‌ی این عدد با دو سال اخیر نشان می‌دهد تعداد معاملات چندان پایین نیست و یک رقم نرمال را نشان می‌دهد. ما در برخی ماه‌ها ۲۵۰۰ معامله نیز داشتیم و رقم ۸۰۰۰ واحد عدد معنی‌داری است که گسیل برخی از سرمایه‌های جامعه به بازار ملک را نشان می‌دهد.

روانشادنیا مهمترین راهکارهای تثبیت بازار مسکن را کنترل تورم عمومی و افزایش ساخت و ساز دانست و گفت: در خارج از بخش مسکن حتما باید تورم و رشد قیمت ارز مهار شود. در بخش درونی مسکن نیز راهی جز تولید وجود ندارد. این تولید باید در تناسب با تقاضا قرار گیرد که در حال حاضر بخش عمده‌ای از تقاضا برای واحدهای کوچک متراژ متمرکز شده است.

منبع : خبر آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲ دی ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۳۴:۱۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

یلدا در آینه ی چشم کودکان

آیینه در آیینه بزرگ، کوچک ، یراق گرفته یا قاب گرفته عروسکهای زیبای که لباس محلی پوشیده اند ، میوه های خشک شده و تزیین شده ، گاری های لبو ، شمعهای روشن ، جاجیم ها و پارچه های ترمه شکلهای همه را به خاطر می سپاری نگاه می کنی ، چرخی می زنی دوباره در آیینه تصویر می بینی ، تصویری از گذشته های نه چندان دور یاد مادر بزرگ می افتی قطره اشکی گوشه ی چشمت می نشیند،با سر آستین دلت آیینه را پاک می کنی در دلت فاتحه ایی برای عزیزان ازدست رفته که این روزها جایشان درکنارت خالی است می خوانی به افقهای روشن آینده می اندیشی سر بلند می کنی دورو برت را می بینی ، صداهایی می شنوی چه صدای آشنا و خوبی ، صدای بچه ها شورو همه همه ی آمدنشان با لباس های رنگی و دلی شاد وارد سالن می شوند همه دوست دارند دور کرسی بنشینند و یاد خانه ی مادر بزرگ را زنده نگه دارند . دور این کرسی مهربانی هست شعر حافظ هست شیرینی و نقل حماسی از ورزش زور خانه ایی و نقالی از شاهنامه خوان اول یا خوان هفتم یا خوان دل ما همه و همه برای این است که سنت دیرینه مان را در غبار روزگار به دست فراموشی نسپاریم و به بچه هایمان بیاموزیم بچه های عزیز ما میراث دار سنتهایمان بودیم و اول دفتر زندگیمان را به نام خدای دانا اکبر و اعلم خدای عالم گشودیم و شروع کردم حالا نوبت شماست فلک را سقف بشکافید و طرحی نو در اندازید تا فردای شماهم با میراث کهن و تمدن عظیم ایرانی لا به لای همان کلماتی که خداوند مهربان اول نویسنده اش بودو سرود ن و القلم و مایسطرون

یکی و دو تا، سه تا و چهار تا دانه های انار را می شماریم با نظم و ترتیب کنار هم می نشینیم دلهایمان را یکی می کنیم پاییز پر از رنگ رابه خدای رنگها و نقاشیها می سپاریم و چشم به سپیدی آسمان می دوزیم تا درکنارهم بها ر زندگانی را رقم بزنیم . اینجا مرکز شماره 3 سنندج واقع در شهرک بهاران است کارشناسان استان همراه مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانا ن به میزبانی مسئولین و هنرمندان شهر سنندج بر آمده اند تا جشن پربارو خاطره انگیزی برای اعضای کانون پرورش فکری و دانش آموزان مدرسه ی سمیه بسازند .

یکی از رسوم شب یلدا قصه گویی وحافظ خوانی است به رسم بزرگان ایوب نقشبندی استاد دانشگاه فرهنگیان وحافظ شناس برجسته ومحقق شاهنامه و غور در شاهنامه ی کردی اینگونه از حافظ سخن سرایی می کند او حافظ را روانشناس و روانکاو بزرگی می داند ومعتقد است که حافظ احساس مشترک عرفانی ودنیایی انسان را به خوبی دریافت کرده وشناخته است. کلام حافظ آنگونه نغز بوده که پنجاه سال بعد ازمرگش به اولقب لسان الغیب داده اند درخصوص فال با حافظ هم به این مطلب اشاره می کند که سادگی کلام حافظ مردم را با اشعار او همذات پندار می کند هرکسی از ظن خود اشعار حافظ را معنی ودریافت میکند اوسبک عراقی را می ستاید و این نکته ی جذاب و استادی حافظ است که عشق زمینی و آسمانی را درکنارهم می آورد وگاه دوپهلو دراین باره سخن سرایی میکند وشاید این رمزو رازماندگاری حافظ است زیرا انسان هم عشق زمینی را دردل دارد هم عشق الهی وهردو دانه های یک تسبیح اند .وهردو ازکودکی درنهاد بشر هستند.

بیشتر بخوانید : شیشه هوشمند

درپایان سخنانش چند غزل از حافظ میخواند که باسه تار سعید فتحی فضا را آکنده ازمعنی میکند و موشکانه جمع حاضر را در دریای کلمات حافظ شناور میکند واز قضا تفالی هم به حافظ می زند .

سوار بر قایق شعر به ساحل قصه ی زمستان می رسیم قصه ایی از گذشته های دور داستان پسر سیاح و خانم زمستان یا کوری سیاح وخاتوزمهریر که بیان شیوای نادیاحمزه کرمی مسئول مرکز شماره ۳ ومسئول این برنامه آنرا با معرفی رسم ورسومات شب یلدا درهم می آمیزد و میگوید زمستان وسپیدی هم زیباست وماهمچنان منتظریم که بقچه بهار دامن زمستان را پرگل کند.

سعیده خلیلی از آرزوی یلدا می گوید آرزوی دختری به نام یلدا که دوست دارد شب زمستان بادستان خودش آدم برفی درست کند غافل از اینکه این روزها آدم برفی ها در شعرها زندگی می کنند و در شعر هنگامه الوند بانام آدم برفی خود را نمایان میکنند. آنچه دراین برنامه برجسته می نمود نقالی یک عضوکودک به نام بهار گورانی وعضو ارشد کانون به نام مهتا الماسی بود که در دنیای شاهنامه خوش زیسته بودند و از این باغ میوه ی زیبایی برای سفره ی شب یلدای ایرانی چیده بودند.

 

منبع: پایگاه خبری کودک و نوجوان 


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۳:۰۰:۲۰ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

این ۶ وسیله هرگز در دکور منزل قدیمی نمی‌شوند

به نقل از مجله دلتا: اکثر افراد دوست دارند وسایلی را که برای خانه خود انتخاب می‌کنند مدت خیلی زیادی زیبایی و تازگی خود را داشته باشد. وسایل و لوازم مختلفی برای دکور منزل مد می‌شود که هرکدام زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. یکی از دغدغه‌های افراد این است که این وسایل بعد از مدتی از مد می‌افتند.
وسایلی که همیشه در منزل مد هستند
در دکوراسیون و چیدمان منزل بهتراست از وسایلی استفاده کنید که نیاز نباشد سالانه آن‌ها را عوض کنید.
مبل کوسنی
یکی از زیباترین مبل‌ها در دکور منزل مبلمانی شبیه کوسن هستند. از این مبل‌ها می‌توانید برای کارهای مختلفی از جمله نشستن یا قرار دادن پا روی آن زمانی که روی مبل نشسته‌ایم استفاده کنید. این کوسن‌ها جای خیلی کمی را اشغال می‌کنند و در طرح‌ها، رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی موجود هستند.
کاغذدیواری با طرح جنگل و طرح قدیمی از وسایلی که همیشه در منزل مد هستند
کاغذ دیواری‌ها تاثیر زیادی در زیبایی دکوراسیون منزل دارند. اگر به دنبال طرحی برای کاغذ دیواری خود هستید که هیچ‌وقت قدیمی نشود، پیشنهاد ما استفاده از کاغذ دیواری با طرح جنگل و طرح‌های قدیمی است. بعضی کاغذ دیواری‌ها که دارای طرح‌هایی درشت هستند از طرح‌های قدیمی ایده گرفته‌اند و در همه زمان‌ها قابلیت استفاده را دارند.
استفاده از عناصر طبیعت در دکور منزل
طبیعت هیچ‌گاه از مد نمی‌افتد. بنابراین، استفاده از عناصر طبیعی در دکوراسیون خانه باعث می‌شود تا آن طرح تا سال‌ها جدید و زیبا دیده شود.
طرح‌های قدیمی
بعضی از وسایل در دکور منزل از گذشته تاکنون طراحی شده‌اند که زیبایی چشمگیری را به دکور خانه می‌بخشند. به‌عنوان مثال صندلی‌هایی با طرح گل لاله یکی از این وسایل هستند که سال‌هاست در چیدمان منزل مورد استفاده هستند.
بیشتر بخوانید : شیشه بری جنت آباد
آینه‌ای با طرح خورشیدی از وسایلی که همیشه در منزل مد هستند
یکی از وسایل شیک در دکور منزل آینه است. آینه یکی از اجزای پرکاربرد در دکور منزل بوده که تاثیر زیادی در زیبایی چیدمان منزل شما دارد. بیشتر افراد آینه‌های طرح‌دار را به آینه‌های ساده ترجیح می‌دهند. آینه با طرح خورشیدی یکی از زیباترین آینه‌ها بوده که از گذشته تا الان مورد استفاده است. این آینه هم در دکوراسیون مدرن و هم در دکوراسیون کلاسیک کاربرد دارد.
استفاده از برچسب‌های دیواری از وسایلی که همیشه در منزل مد هستند
یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای زیبایی دکوراسیون منزل استفاده از برچسب‌های دیواری است. این برچسب‌ها برای کسانی مناسب است که دوست ندارند از کاغذ دیواری در منزل خود استفاده کنند. این برچسب‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلفی بوده که می‌توان در فضاهای مختلف منزل از جمله نشیمن‌، پذیرایی، اتاق خواب و غیره استفاده کرد.
منبع : نی نی بان


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۹ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۲:۱۰:۱۴ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

چگونه یک سرویس حمام شیک و مدرن داشته باشید؟

شیر دوش حمام را به دقت انتخاب کنید.
شیر مخلوط حمامی انواع متفاوتی دارد که همه آن ها کاربردی هستند؛ تفاوت در محل نصب و تکنولوژی آنهاست. شیر دوش حمام ممکن است به صورت روکار و یا توکار نصب شود و دارای تکنولوژی رایج و یا هوشمند باشد. شیرآلات حمام رایج بیشتر از نوع شیر اهرمی حمام است که دوام بالا و عمری طولانی دارد. به تازگی انواع شیر حمام هوشمند، مانند شیرآلات دیجیتال و ترموستاتیک نیز محبوبیت پیدا کرده اند. این نوع شیرآلات مدرن نه تنها از نظر ظاهر و طرح جذابیت بالایی دارند، بلکه کارایی آن ها نیز بهینه شده است. قیمت شیر دوش حمام با توجه به وزن، گارانتی، پیچیدگی تولید و مکانیزم، کیفیت لوازم، نوع آبکاری و جدید بودن طرح آن تعیین می شود و طبیعتاً قیمت شیرآلات حمام مدرن بالاتر است.

شیر حمام از تجهیزات ساختمانی پر اهمیت در سرویس بهداشتی و حمام است که علاوه بر کاربرد و کیفیت، باید از نظر زیبایی نیز مورد بررسی قرار گیرد. شیر مخلوط حمام، مدل های مختلف توکار و روکار دارد که هر کدام مطابق با سلیقه و کاربرد مورد انتظار کاربران می تواند انتخاب مناسبی باشد. شیر دوش حمام می تواند از نوع کلاسیک قدیمی و دارای دسته های پیچی باشد و یا از نوع اهرمی. شیر اهرمی حمام از رایج ترین شیرهای حمام است و فشار آب و دمای آن به راحتی توسط یک دسته اهرمی تنظیم می شود. با پیشرفت تکنولوژی انواع شیرآلات حمام ترموستاتیک، دیجیتال و شیر حمام هوشمند نیز وارد بازار شده اند. قیمت شیر حمام با توجه به جنس، وزن، گارانتی، مکانیزم عملکرد و... متفاوت است.

شیر دوش حمام مدرن
در صورتی که به دنبال خرید شیر حمام هستید و طرح جذاب و منحصر به فرد آن برای شما مهم است، حتماً به فروشگاه اینترنتی شیرآلات کاویان سری بزنید. برند شیرآلات کاویان به طراحی و تولید شیرآلات بهداشتی و ساختمانی خاص می پردازد و دارای تنوع قیمت از شیرآلات ارزان تا شیرآلات لوکس است. علاوه بر این در وب سایت رسمی شیرآلات کاویان می توانید مقالات کاربردی و به روزی در زمینه شیرآلات، تعمیر و نگهداری آن، خرید شیرآلات و ... مطالعه نمایید.
راهنمای خرید شیر حمام
اما چطور بهترین شیر دوش حمام را انتخاب کنید؟ معمولاً اولین نکته ای که در زمان انتخاب و خرید شیر حمام در نظر گرفته می شود زیبایی ظاهری است که هر فرد با توجه به سلیقه خود آن را تعیین می کند. علاوه‌ بر عامل زیبایی، کارایی و کیفیت شیرآلات نکات بسیار هستند. جنس شیر حمام نیز باید استاندارد باشد. معمولا شمش برنج با سرب زیر ۲.۵ درصد مناسب ترین ماده اولیه برای تولید شیرآلات بهداشتی است. در صورتی نیاز به اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید به راهنمای خرید شیر حمام مراجعه نمایید.

برای انتخاب بهترین شیر حمام، باید کاربرد و مکانیزم عملکرد انواع شیر مخلوط حمام، گارانتی، جنس، زیبایی و... را در نظر بگیرید. شیر دوش حمام انواع مختلفی از کلاسیک و شیر اهرمی حمام دارد که هر کدام را می توان به صورت توکار و یا روکار نصب کرد. اخیراً نیز انواع مدل های ترموستاتیک، دیجیتال و هوشمند به بازار عرضه شده اند که می توان آن ها را به واسطه گوشی موبایل کنترل کرد! یک راهنمای خرید شیر حمام، با جمع آوری تمام فاکتورهای مهم در یک لیست می تواند به سرعت و دقت خرید شما کمک کند.

فرم آینه را با توجه به فضای مورد نظر خود انتخاب کنید.
در بحث دکوراسیون داخلی آینه یکی از آیتم هایی است که جای بازی زیادی دارد. تنوع آینه ها باورنکردنی است و قطعاً می توانید مدلی متناسب با سلیقه خود خریداری کنید. فرم (مربعی، بیضی، دایره و ...) و مدل آینه در اضافه کردن جزییات به فضا اثرگذار است. در نظر داشته باشید آینه سرویس حمام باید ابعاد و اندازه متناسبی با فضای سرویس بهداشتی داشته باشد. در صورتی که سرویس حمام شما کوچک است استفاده از آینه قدی می تواند باعث شلوغ به نظر رسیدن فضا شود. در چنین حالتی آینه هایی که لبه پشتی آن ها چراغ دارد انتخاب مناسب تری است.

فرم آینه در حمام مدرن
رنگ دیوار ها را با توجه به متراژ سرویس حمام انتخاب کنید.
تناسب و هماهنگی رنگ، یکی دیگر از نکات مهم در دکور کردن حمامی مدرن است. ترکیب رنگی در سرویس بهداشتی و حمام به واسطه رنگ کاشی ها، شیرآلات، اتصالاتی مانند جاحوله ای، رنگ دیوار ها و ... ایجاد می شود. در صورتی که فضای حمام شما بزرگ است استفاده از رنگ های تیره و روشن مانند سفید و مشکی در کنار هم می تواند مدرن بودن فضا را به حداکثر برساند.

شیشه ضد گلوله

از گل و گیاه استفاده کنید.
اگر فضای حمام شما اجازه می دهد و از وجود گل و گیاه انرژی کسب می کنید، چرا این موجودات سبز و زیبا را در سرویس حمام خود نداشته باشید؟ وجود گیاهان در فضا باعث ایجاد حس سرزندگی و گرما می شود. می توان سبزی برگ ها را در کنار رنگ مکمل آن (تنالیته قرمز) مورد استفاده قرار دهید تا تقابل جذابی ایجاد شود.
گل و گیاه در فضای سرویس حمام مدرن
قفسه بندی مینیمال را فراموش نکنید.
استفاده از قفسه بندی های مینیمال و خلوت می تواند حس مدرن را در فضای سرویس حمام شما ایجاد کند. این قفسه ها ممکن است کاربردی باشد یا صرفاً جهت تکمیل دکوراسیون و برای قرار گرفتن یک آیتم دکوری مانند گلدان یا مجسمه ای ساده بر روی آن نصب شده باشد. در هر صورت، قفسه بندی مینیمال یکی از ترفندهای ایجاد فضای مدرن است.

پنجره سراسری در حمام مدرن
پنجره های سرتاسری نصب کنید.
در صورتی که ساکن پنت هاوس، طبقات بالای برج و یا حتی خانه ویلایی هستید، استفاده از پنجره های سرتاسری در سرویس حمام خود را فراموش نکنید. پنجره های سرتاسری علاوه بر تامین نور مناسب و مورد نیاز به شما امکان لذت بردن از منظره بیرون را می دهد و فضایی جذاب فراهم می آورد. البته که امکان پیاده سازی این مورد در همه جا وجود ندارد اما ذکر آن خالی از لطف نیست.

منبع : خبر فوری


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۷ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۹:۰۰:۰۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

هشت توصیه مهم برای روزهایی که هوا آلوده است

به گزارش قدس آنلاین وقتی شدت آلودگی هوا افزایش می‌یابد هر دولتی اقدامات ممنوعیت یا ایجاد محدودیت در فعالیت‌هایی مانند رانندگی در مناطق شهری را در نظر می‌گیرد. بنابراین در روزهایی که هوا بسیار آلوده است، بهتر است از فعالیت‌هایی که دولت درباره آنها هشدار می‌دهد، صرف‌نظر یا به محدودیت‌هایشان توجه کنید.

خرید پنجره دوجداره

*‌ تا جایی‌که ممکن است در خانه بمانید. هنگام آلودگی شدید هوا همه مردم، به‌ویژه کودکان و افراد مسن که بیش از دیگران در خطر هستند، باید تا حد امکان در خانه بمانند. درها و پنجره‌های رو به بیرون و فضای باز باید کاملا بسته بمانند تا بدین‌ترتیب جلوی نفوذ هوای آلوده به داخل گرفته شود.

* از انجام دادن کارها و فعالیت‌های سنگین در هوای آزاد پرهیز کنید. در روزهایی که هوا آلوده است هرگز در فضای باز ورزش نکنید.

* منابع آلوده‌کننده هوای داخل خانه را حذف کنید. مثلا، از اجاق‌های با سوخت چوب، شمع و هر چیزی که هوا را آلوده‌تر می‌کند استفاده نکنید. هیچ یک از محصولات حاوی تنباکو را داخل خانه مصرف نکنید.

* توجه خاصی به نظافت داخل خانه داشته باشید. در روزهای آلوده خانه را با جاروبرقی تمیز کنید تا گرد و غبار بلند نشود و حتما با دستمال مرطوب گردگیری کنید.

* در صورت امکان از سفرهای غیرضروری با خودرو، اسکوتر و دیگر وسایل موتوری پرهیز یا آنها را محدود کنید. این کار نه‌تنها باعث می‌شود خودتان در معرض آلودگی هوا قرار نگیرید، بلکه از افزایش سطح آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

* برای کودکان و افراد مسن در خانه اتاقی کاملا تمیز در نظر بگیرید. بهتر است اتاقی که در و پنجره‌های کمتری دارد را به آنها اختصاص دهید. تمام در و پنجره‌ها را هم ببندید. از دستگاه‌های تهویه مطبوع و تصفیه هوا در خانه استفاده کنید. مراقب باشید که فیلتر دستگاه تهویه هوایتان سالم باشد و اینکه دستگاه، هوای بیرون را داخل خانه نکشد.

* دستگاه های تصفیه هوا می‌توانند ذرات آلوده‌کننده را از هوای داخل خانه حذف کنند. این دستگاه‌ها معمولا گران هستند و هنگام خرید باید کاملا دقت کنید.

بهترین دستگاه تصفیه هوا، دستگاهی است که به فیلتر هوا دارای درجه ۱۳ به بالا مجهز باشد. از فناوری فیلتر یونیزاسیون استفاده نکنید. زیرا این فناوری تولید ازن کرده و خطرات بیشتری متوجه سلامتی‌تان می‌کند.

* اندازه دستگاه تصفیه هوا را بر اساس فضای خانه و اتاقی که می‌خواهید از این دستگاه استفاده کنید، در نظر بگیرید. اتاق خواب یا اتاق افراد مسن و کودکان بهترین مکان برای استفاده از دستگاه تصفیه هواست. همچنین از سالم و نو بودن فیلتر دستگاه مطمئن باشید.


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۶ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۰۵:۲۶:۲۳ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)

مقصر برودت هوا و پرندگان هستند

تهران‭ ‬به‭ ‬شهر‭ ‬موزه‌ها‭ ‬و‭ ‬کاخ‭ ‬موزه‌ها‭ ‬معروف‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬کاخ‭ ‬موزه‌ای‭ ‬نیز‭ ‬داستان‌ها‭ ‬و‭ ‬روایات‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬دارد‭. ‬گاهی‭ ‬این‭ ‬روایات‭ ‬در‭ ‬پس‭ ‬دیوارهای‭ ‬کاخ‭ ‬باقی‭ ‬می‌مانند‭ ‬و‭ ‬کسی‭ ‬از‭ ‬آن‌ها‭ ‬آگاه‭ ‬نمی‌شود‭ ‬و‭ ‬گاهی‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬تلنگری‭ ‬بر‭ ‬تاریخ،‭ ‬رخ‭ ‬می‌نمایند‭. ‬شاید‭ ‬اگر‭ ‬گشتی‭ ‬در‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬معروف‌ترین‭ ‬کاخ‌های‭ ‬قاجاری‭ ‬تهران‭ ‬بزنید‭ ‬این‭ ‬ناگفته‌ها‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬پیش‭ ‬برایتان‭ ‬پررنگ‭ ‬شود‭. ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬همان‭ ‬کاخ‭ ‬هزار‭ ‬داستانی‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬نه‭ ‬تنها‭ ‬از‭ ‬دوره‭ ‬قاجار‭ ‬بلکه‭ ‬از‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬در‭ ‬سال‌های‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬قاجارها،‭ ‬داستان‌ها‭ ‬برای‭ ‬گفتن‭ ‬دارد‭ ‬اما‭ ‬باید‭ ‬رفت‭ ‬و‭ ‬دید‭ ‬و‭ ‬شنید‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬کشف‭ ‬کرد‭. ‬با‭ ‬ورود‭ ‬به‭ ‬حیاط‭ ‬کاخ‭ ‬و‭ ‬سحر‭ ‬شدن‭ ‬در‭ ‬زیبایی‌های‭ ‬مجموعه‭ ‬شاید‭ ‬بیشترین‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ذوق‭ ‬بازدیدکننده‭ ‬می‌زند،‭ ‬دیدن‭ ‬شیشه‌های‭ ‬شکسته‭ ‬است‭. ‬شیشه‌هایی‭ ‬که‭ ‬شاید‭ ‬در‭ ‬بالاترین‭ ‬نقطه‭ ‬دیوار‭ ‬قرار‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭ ‬اما‭ ‬قطعا‭ ‬می‌توانند‭ ‬در‭ ‬نازیبا‭ ‬ساختن‭ ‬دید‭ ‬بصری‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬تاثیر‭ ‬بسزایی‭ ‬داشته‭ ‬باشند‭. ‬شاید‭ ‬در‭ ‬نگاه‭ ‬اول‭ ‬اینگونه‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬بیاید‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬طی‭ ‬چند‭ ‬سال‭ ‬اخیر‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬حال‭ ‬و‭ ‬روز‭ ‬درآمده‌اند‭ ‬اما‭ ‬اینگونه‭ ‬نیست‭ ‬چرا‭ ‬که‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬سال‌هاست‭ ‬با‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬دست‭ ‬و‭ ‬پنجه‭ ‬نرم‭ ‬می‌کند‭ ‬و‭ ‬سالیان‭ ‬سال‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬تعویض‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬بازهم‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬برودت‭ ‬هوا‭ ‬و‭ ‬سایر‭ ‬عوامل‭ ‬جوی‭ ‬و‭ ‬بیرونی‭ ‬این‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬شکسته‭ ‬می‌شوند‭.‬
احمدرضا‭ ‬حشمتی‭ (‬مدیر‭ ‬فنی‭ ‬و‭ ‬معاون‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬در‭ ‬دهه‭ ‬70‭ ‬و‭ ‬80‭) ‬در‭ ‬این‭ ‬خصوص‭ ‬گفت‭: ‬قاب‭ ‬این‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬چوبی‭ ‬و‭ ‬یکدست‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬سرد‭ ‬و‭ ‬گم‭ ‬شدن‭ ‬هوا‭ ‬و‭ ‬انقباض‭ ‬و‭ ‬انبساطی‭ ‬که‭ ‬اتفاق‭ ‬می‌افتد‭ ‬رطوبت‭ ‬و…‭ ‬سبب‭ ‬آسیب‭ ‬دیدگی‭ ‬و‭ ‬شکستن‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬می‌شود‭. ‬این‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬نیازمند‭ ‬مرمت‭ ‬هستند‭. ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬در‭ ‬بخش‌های‭ ‬مختلف‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬از‭ ‬جمله‭ ‬شمس‌العماره‭ ‬نیز‭ ‬رخ‭ ‬می‌دهد‭. ‬عمارت‭ ‬بادگیر‭ ‬نیز‭ ‬با‭ ‬چنین‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬روبه‭ ‬رو‭ ‬بود‭. ‬او‭ ‬تصریح‭ ‬کرد‭: ‬از‭ ‬یکسو‭ ‬برودت‭ ‬هوا‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬سو‭ ‬پرندگانی‭ ‬مانند‭ ‬کبوترها‭ ‬سبب‭ ‬بروز‭ ‬آسیب‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬شیشه‌ها‭ ‬و‭ ‬پنجره‌های‭ ‬می‌شوند‭. ‬البته‭ ‬این‭ ‬مسئله‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬که‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬بودم‭ ‬در‭ ‬شمس‌العماره‭ ‬و‭ ‬عمارت‭ ‬بادگیر‭ ‬بیشتر‭ ‬بود‭. ‬حشمتی‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1374‭ ‬تا‭ ‬1388‭ ‬در‭ ‬مجموعه‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬مشغول‭ ‬بود‭. ‬او‭ ‬درخصوص‭ ‬شکستگی‭ ‬بخشی‭ ‬از‭ ‬لوستر‭ ‬تالار‭ ‬اصلی‭ (‬تاج‭ ‬گذاری‭) ‬گفت‭: ‬برخی‭ ‬از‭ ‬لوسترهای‭ ‬کاخ‭ ‬از‭ ‬گذشته‭ ‬ترک‭ ‬داشتند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬سالیان‭ ‬سال‭ ‬مرمت‭ ‬می‌شدند‭. ‬سعی‭ ‬بر‭ ‬آن‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬جای‭ ‬تعویض‭ ‬بخش‌های‭ ‬آسیب‭ ‬دیده،‭ ‬تا‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬امکان‭ ‬دارد‭ ‬مرمت‭ ‬صورت‭ ‬گیرد‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬صورت‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬بست‌هایی‭ ‬این‭ ‬بخش‌ها‭ ‬چفت‭ ‬می‌شدند‭. ‬بیشتر‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬شمعی‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬زمان‭ ‬قاجار‭ ‬مورد‭ ‬استفاده‭ ‬قرار‭ ‬می‌گرفتند‭. ‬به‭ ‬مرور‭ ‬زمان‭ ‬چند‭ ‬لوستر‭ ‬آسیب‭ ‬دیده‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬دارم‭ ‬در‭ ‬همان‭ ‬زمان‭ ‬نیز‭ ‬چند‭ ‬لوستر‭ ‬اشکال‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬کارگاه‭ ‬فرستاده‭ ‬شده‭ ‬بودند‭. ‬اما‭ ‬دقیق‭ ‬نمی‌دانم‭ ‬که‭ ‬درحال‭ ‬حاضر‭ ‬وضعیت‭ ‬لوسترها‭ ‬چگونه‭ ‬است‭. ‬حشمتی‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭: ‬لوسترها‭ ‬بخش‭ ‬قلابی‭ ‬دارند‭ ‬که‭ ‬شاخه‌های‭ ‬آن‭ ‬روی‭ ‬کاسه‌ای‭ ‬بزرگ‭ ‬سوار‭ ‬می‌شوند‭ ‬که‭ ‬روی‭ ‬این‭ ‬قلاب‭ ‬قرار‭ ‬دارد،‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬از‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬لوسترها‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬و‭ ‬حتا‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬دهه‭ ‬70‭ ‬شکسته‭ ‬شده‭ ‬بودند‭. ‬اما‭ ‬دقیق‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬ندارم‭ ‬که‭ ‬آیا‭ ‬بخش‭ ‬مد‭ ‬نظر‭ ‬در‭ ‬لوستر‭ ‬تالار‭ ‬اصلی‭ ‬چه‭ ‬زمانی‭ ‬شکسته‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬می‌تواند‭ ‬مورد‭ ‬بررسی‭ ‬قرار‭ ‬گیرد‭. ‬به‭ ‬گفته‭ ‬او،‭ ‬تعدادی‭ ‬از‭ ‬لوسترهای‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬نیز‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬زمان‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‭ ‬شده‌اند‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬نهایت‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬مرمت‌گران‭ ‬و‭ ‬استادکاران‭ ‬در‭ ‬طول‭ ‬تاریخ‭ ‬درصدد‭ ‬سر‭ ‬هم‌بندی‭ ‬کردن‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬برآمده‌اند‭ ‬و‭ ‬شاید‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬جهت‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬یک‭ ‬لوستر‭ ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬شاهد‭ ‬ادوات‭ ‬مختلف‭ ‬از‭ ‬تزیینات‭ ‬گرفته‭ ‬تا‭ ‬شاخه‭ ‬و‭ ‬لاله‌هایی‭ ‬متفاوت‭ ‬باشیم‭. ‬این‭ ‬فعال‭ ‬میراث‌فرهنگی‭ ‬با‭ ‬اشاره‭ ‬به‭ ‬آنکه‭ ‬در‭ ‬گذشته‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬باب‭ ‬عالی‭ ‬لوسترهایی‭ ‬قرار‭ ‬داشتند‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬شکستگی‭ ‬اورسی‌های‭ ‬این‭ ‬بخش‭ ‬دچار‭ ‬آسیب‭ ‬جدی‭ ‬شده‭ ‬بودند،‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭: ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬که‭ ‬وارد‭ ‬مجموعه‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬شدم،‭ ‬شاهد‭ ‬لانه‭ ‬کردن‭ ‬کبوترها‭ ‬در‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬بودیم‭ ‬که‭ ‬حتی‭ ‬سبب‭ ‬شده‭ ‬بود‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬آن‌ها‭ ‬آسیب‭ ‬ببینند‭ ‬و‭ ‬بیافتند‭. ‬این‭ ‬اتفاقات‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬1374‭ ‬رخ‭ ‬داده‭ ‬بود‭. ‬این‭ ‬آثار‭ ‬دارای‭ ‬شماره‭ ‬اموال‭ ‬بودند‭ ‬و‭ ‬با‭ ‬وجود‭ ‬آنکه‭ ‬آسیب‭ ‬دیده‭ ‬بودند‭ ‬سعی‭ ‬کردیم‭ ‬مرمتشان‭ ‬کنیم‭. ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬دارم‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬ناقص‭ ‬بودند‭. ‬بعد‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬پرده‌ای‭ ‬پارچه‌ای‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬بخش‭ ‬آویزان‭ ‬کردیم‭ ‬تا‭ ‬اورسی‌ها‭ ‬از‭ ‬دود‭ ‬و‭ ‬آلودگی‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬هجوم‭ ‬پرندگان‭ ‬در‭ ‬امان‭ ‬باشند‭. ‬او‭ ‬دامه‭ ‬داد‭: ‬چفت‭ ‬نشدن‭ ‬در‭ ‬و‭ ‬پنجره‌ها‭ ‬از‭ ‬یکسو‭ ‬و‭ ‬وضعیت‭ ‬بد‭ ‬اورسی‌ها‭ ‬از‭ ‬دیگر‭ ‬سو‭ ‬شرایط‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬تخریب‭ ‬آثار‭ ‬فراهم‭ ‬کرده‭ ‬بود‭. ‬سعی‭ ‬کردیم‭ ‬این‭ ‬مسائل‭ ‬را‭ ‬حل‭ ‬کنیم‭. ‬بیشتر‭ ‬اتفاقاتی‭ ‬که‭ ‬افتاده‭ ‬بود‭ ‬از‭ ‬طریق‭ ‬آسیب‭ ‬اورسی‌ها‭ ‬بود‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬رو‭ ‬رسیدگی‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬پنجره‌ها‭ ‬و‭ ‬درهای‭ ‬و‭ ‬اورسی‌ها‭ ‬در‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬بسیار
‭ ‬اهمیت‭ ‬دارد‭.‬

بیشتر بخوانید : شیشه بری سیار در تهران

مجتبی‭ ‬دوستعلی‭ (‬مسئول‭ ‬واحد‭ ‬برق‭ ‬کاخ‭ ‬گلستان‭ ‬در‭ ‬اواخر‭ ‬دهه‭ ‬70‭ ‬تا‭ ‬اوایل‭ ‬دهه‭ ‬90‭ ‬شمسی‭) ‬نیز‭ ‬درخصوص‭ ‬وضعیت‭ ‬لوسترهای‭ ‬تالار‭ ‬تاج‌گذاری‭ ‬طی‭ ‬سال‌های‭ ‬گذشته‭ ‬گفت‭: ‬در‭ ‬آن‭ ‬زمان‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬لوسترها‭ ‬توسط‭ ‬واحد‭ ‬برق‭ ‬پایین‭ ‬آورده‭ ‬می‌شد‭ ‬تا‭ ‬تمیزکاری‭ ‬و‭ ‬سایر‭ ‬کارهای‭ ‬مربوط‭ ‬به‭ ‬آن‌ها‭ ‬رویشان‭ ‬انجام‭ ‬شود‭. ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬دارم‭ ‬که‭ ‬حدود‭ ‬14‭ ‬سال‭ ‬پیش‭ ‬لوسترها‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬تمیزکاری‭ ‬پایین‭ ‬آوردم‭ ‬اما‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬حدود‭ ‬40‭ ‬سال‭ ‬قبل‌تر‭ ‬شخصی‭ ‬به‭ ‬نام‭ ‬آرتور‭ ‬که‭ ‬ارمنی‭ ‬بود‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬را‭ ‬پایین‭ ‬آورده‭ ‬بود‭. ‬درواقع‭ ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬این‭ ‬لوسترها‭ ‬به‭ ‬تعداد‭ ‬زیاد‭ ‬پایین‭ ‬آورده‭ ‬نشده‌اند‭. ‬با‭ ‬این‭ ‬وجود‭ ‬همان‭ ‬زمان‭ ‬که‭ ‬لوسترها‭ ‬را‭ ‬پایین‭ ‬آوردم‭ ‬شاهد‭ ‬چند‭ ‬شکستگی‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬بودم‭. ‬به‭ ‬گزارش‭ ‬ایلنا،‭ ‬او‭ ‬ادامه‭ ‬داد‭: ‬برخی‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬شکستگی‌ها‭ ‬قابل‭ ‬ترمیم‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬انجام‭ ‬شد‭ ‬اما‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬شکستگی‌ها‭ ‬مانند‭ ‬لب‭ ‬پر‭ ‬شدن‭ ‬و‭ ‬اینکه‭ ‬برخی‭ ‬گوشه‌های‭ ‬آن‭ ‬شکسته‭ ‬بود،‭ ‬قابل‭ ‬ترمیم‭ ‬نبود‭ ‬که‭ ‬انجام‭ ‬نشد‭. ‬البته‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬شاخه‌ها‭ ‬نیز‭ ‬شکسته‭ ‬بود‭ ‬و‭ ‬آویزان‭ ‬شده‭ ‬بود،‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬نلبکی‌ها‭ ‬و‭ ‬برخی‭ ‬از‭ ‬لبه‭ ‬لاله‌ها‭ ‬نیز‭ ‬شکسته‭ ‬بود‭. ‬ممکن‭ ‬است‭ ‬این‭ ‬شکستگی‌ها‭ ‬به‭ ‬دلیل‭ ‬تعویض‭ ‬لامپ‌ها‭ ‬و‭ ‬تمیزکاری‌ها‭ ‬اتفاق‭ ‬افتاده‭ ‬باشد‭.‬

 

منبع : آفتاب آنلاین


برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ آذر ۱۴۰۱ساعت: ۱۱:۳۶:۲۲ توسط:ادمین موضوع: نظرات (0)